Skip to main content

برای ماراتن مسیه آماده شوید

ماراتن مسیهماراتن مسیه مسابقه ای میان با تجربه ترین منجمان است. رصدگران شرکت کننده در این مسابقه در طول سال در شبهای متناوب به شکار اجرام مورد نظر پرداخته وبه کسب تجربه می پردازند. در ماراتن مسیه هدف پیدا ومشاهده کردن  110  جرم فهرست مسیه بکمک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ طی یک شب تاصبح است.  البته ممکن است رقابت آنقدر تنگاتنگ شود که شرکت کنندگان مجبور به رصد چند جرم از کاتالوگ ان.جی.سی (یا حتی فهرستهای دیگر)شوند.  اکنون می خواهیم بدانیم که از ابتدا تا پایان ماراتن باید چه کارهایی را انجام دهیم.

ادامه مطلب: برای ماراتن مسیه آماده شوید

  • کلیک ها: 2987

تعداد تمدن های فضایی هوشمند در فضا

 تعداد تمدن های فضایی هوشمند در فضامارک تامپسون، عضو انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی و مجری برنامه نجومی بی‌بی‌سی، تلاش کرده تا بر اساس معادله مشهور دریک نشان دهد که چه تعداد تمدن فضایی با قابلیت برقراری ارتباط در کهکشان ما وجود دارد.

«دیگر کافی است! من 20 سال است که به آسمان شب خیره شده‌ام و حتی یکبار نیز چیزی ندیده‌ام که در من سوءظنی ایجاد کند که شاید یک گردشگر فضایی آمده تا به زمین نگاهی بیاندازد.» این سخنان مارک تامپسون، عضو انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی انگلستان و مجری برنامه نجومی بی‌بی‌سی است.

ادامه مطلب: تعداد تمدن های فضایی هوشمند در فضا

  • کلیک ها: 3305

چگونه فضانورد شویم؟

چگونه فضانورد شویم؟
چگونه فضانورد شویم؟

به یاد می آورم 6، 7 ساله بودم که هر کسی از من سوال می کرد می خواهی چه کاره شوی؟ می گفتم:"فضانورد!" و طرف قاه قاه به حرفم می خندید. و می گفتم:"آیا فضانورد شدن خنده دار است؟" شاید خیلی از شما علاقمند باشید بدانید آیا می شود فضانورد شد؟ اگر می شود چطور و چگونه؟ بطور کلی فضانوردان از میان داوطلبان بسیاری که برای این کار تقاضا می دهند انتخاب می شوند. همه کسانی که انتخاب می شوند باید از شرایط جسمانی و روحی و روانی ویژه ای برخوردار باشند. ناسا و هر مرکز فضایی دیگر به دنبال افرادی هستند که کار را در اولویت فعالیتهای زندگی خود قرار بدهد. در ادامه بیشتر با دانش فضانوردی آشنا می شوید. 

ادامه مطلب: چگونه فضانورد شویم؟

  • کلیک ها: 15858

انقلاب زمستانی، یا انقلاب شتوی، یلدا

انقلاب زمستانی، یا انقلاب شتوی، در ستاره‌شناسی، نام لحظه‌ای است که خورشید از دید ناظر زمینی در بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای با صفحه استوا در آنسوی نیم‌کره طلوع خورشید انقلاب زمستانیناظر قرار دارد.
انقلاب زمستانی از دید ستاره‌شناسی آغاز زمستان است. پس از انقلاب شتوی طول روزها بلندتر می‌شود.
تقویم رسمی در ایران آغاز زمستان را روز اول دی می‌داند که ممکن است در سال‌هایی به اندازه یک روز از انقلاب شتوی جلوتر یا عقب‌تر باشد.
انقلاب شتوی منشا بسیاری از جشن‌ها و آئین‌های باستانی در فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری است. شب یلدا یا شب چله و حنوکا و کریسمس از جمله این مراسم است.

ادامه مطلب: انقلاب زمستانی، یا انقلاب شتوی، یلدا

  • کلیک ها: 3875

انقلاب تابستانی طولانی‌ترین روز در نیمکره شمالی

نقطه ای از  دایرﺓ البروج که دارای بیشترین فاصله ودر شمال استوای سماوی است.زمانی که خورشید  بهطلوع خورشید انقلاب تابستانی این نقطه می رسد دارای بیشترین زاویه با افق بوده واین نشان دهنده آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی می باشد.در این تاریخ ساکنان کره زمین که در منطقه راس السرطان زندگی می کنند خورشید را دقیقا" در بالای سر خود و در سر سو می بینند.

ادامه مطلب: انقلاب تابستانی طولانی‌ترین روز در نیمکره شمالی

  • کلیک ها: 4176